Tijdens de bestuursvergadering van februari is het financieel jaarverslag 2024 voor het bestuur en het financieel jaarverslag 2024 voor publicatie op onze websites (waarvoor het ‘Standaardformulier publicatieplicht Fondswervende Instellingen’ gebruikt moet worden zoals gepubliceerd op de website van de Belastingdienst), beide opgesteld door de penningmeester, goedgekeurd. Op de strategiedag begin april heeft het bestuur ook het jaarverslag 2024, opgesteld door de secretaris, goedgekeurd.
Deze verslagen zijn samen met andere relevante stukken ter controle en beoordeling voorgelegd aan de twee leden van de kascommissie (dezelfde als voor de controle van het jaar 2023). Voor de volgende bestuursvergadering in mei staat gepland om deze controle door de kascommissieleden af te ronden en het financieel jaarverslag 2024 voor publicatie en het jaarverslag 2024 op onze websites te plaatsen. Voor FCIC zijn deze dan terug te vinden onder https://fcic.nl/over-ons/over-fcic/#jaarverslagen-en-rekeningen en bij IC Connect onder https://icconnect.nl/over-ons/over-ic-connect/
Het ontvangen subsidiebedrag in 2024 voor de drie kernactiviteiten lotgenotencontact, informatievoorziening en belangenbehartiging is € 62.520. Werkelijk is uitgegeven € 63.102,08.
Voor de backoffice is in 2024 een subsidiebedrag ontvangen van € 15.630 (is 25% van de subsidie voor de drie kernactiviteiten), werkelijk uitgegeven is € 17.863,67.
Het hoger uitgegeven bedrag voor kernactiviteiten (€ 582,08) en het hoger uitgegeven bedrag voor de Backoffice (€ 2.233,67), totaal € 2.815,75, wordt uit eigen middelen gefinancierd.
Omdat zowel de totale uitgaven voor de drie kernactiviteiten als de uitgave voor de backoffice hoger zijn als het hiervoor toegekende subsidiebedrag, verwacht de FCIC geen bedrag terug te moeten betalen aan het Ministerie van VWS voor onderbesteding van de ontvangen subsidie.
Om de subsidie over 2024 te verantwoorden, moet de FCIC een verklaring indienen (‘Aanvraag tot vaststelling van de subsidie’) van de werkelijke uitgaven over 2024. Hiermee moet aangetoond worden dat de activiteiten waarvoor de subsidie is verleend zijn verricht en dat is voldaan aan de verplichtingen die aan de subsidie zijn verbonden. Ook geeft deze aanvraag inzicht in het totale bedrag van de gerealiseerde uitgaven en de gerealiseerde ontvangsten, inclusief eventuele bijdragen van derden.
Voor deze verklaring moet een door het Ministerie van VWS vastgesteld ‘Online vaststellingsformulier’ gebruikt worden dat naar verwachting begin mei ontvangen zal worden en begin juni (precieze datum is nog niet bekend) moet zijn ingediend bij DUS-I. Uiterlijk binnen 22 weken na indiening van het ‘Online vaststellingsformulier’ ontvangt de FCIC het besluit hierover. Dit gebeurt middels een afzonderlijke beschikking.